Canadian Advocacy 2.0: An Analysis of Social Media Adoption and Perceived Affordances by Advocacy Groups Looking to Advance Activism in Canada

Jonathan A. Obar

Abstract


One hundred and fifty-seven representatives from 63 advocacy organizations operating in Canada were surveyed to evaluate the extent to which these groups are adopting social media, and perceive that these technologies offer affordances that contribute to the advancement of activism objectives. Quantitative results of social media adoption reveal that groups are engaging with a limited selection of social media technologies (mainly Facebook and Twitter) a few times a week or more, while avoiding other options like Google+ and Tumblr. Qualitative results addressing perceived social media affordances suggest that while groups are enthusiastic about social media’s potential to strengthen outreach efforts, enable engaging feedback loops, and increase the speed of communication, they remain cautious of unproven techniques that may divert resources from strategies known to work

On a sondé cent cinquante-sept représentants de soixante-trois groupes de pression oeuvrant au Canada afin d’évaluer dans quelle mesure ces groupes sont en train d’adopter les médias sociaux et combien ils croient que ces technologies contribuent à l’atteinte des objectifs de l’activisme. Les résultats quantitatifs sur le recours aux médias sociaux montrent que les groupes utilisent un éventail limité de ceux-ci (principalement Facebook et Twitter) quelques fois par semaine ou plus, tout en évitant des alternatives comme Google+ et Tumblr. Les résultats quantitatifs sur les affordances perçues à l’égard des médias sociaux suggèrent que les groupes sont enthousiastes envers le potentiel des médias sociaux à faciliter la communication, permettre des boucles de rétroaction engageantes, et accroître la vitesse des échanges. En revanche, les groupes demeurent réservés par rapport à des techniques qui n’ont pas fait leurs preuves. En effet, ils préfèreraient ne pas détourner des ressources qu’il vaudrait mieux consacrer à des stratégies éprouvées.


Keywords


Social media; Advocacy; Activism; Social movements; Affordances; Technology adoption; Democracy; Civic engagement

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2014v39n2a2678

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