Homelessness: Emotion Discourse and the Reproduction of Social Inequality

Barbara Schneider

Abstract


This article draws on data gathered in focus groups to analyze how people talk about homelessness and compares the findings to how homelessness is represented in the media, specifically newspapers. It examines how ideas about homelessness that circulate in society are taken up, used, and reproduced by people in social interaction. People “care” about homelessness and use emotion discourse in the focus group context to construct a moral identity and to manage interactional dilemmas. They express sympathy for homeless people, deflect responsibility for any negative feelings they may have, and shift responsibility for doing something about homelessness. In using emotion discourse, they reproduce conceptions of homelessness that circulate widely in the media and in society generally; this, in turn, reproduces existing social relations of inequality and exclusion.

Cet article a recours à des données provenant de groupes de discussion afin d’analyser comment les gens parlent d’itinérance entre eux, puis il compare les résultats de cette analyse à la représentation de l’itinérance dans les médias contemporains, particulièrement les journaux. Il examine comment les gens dans leurs interactions adoptent, utilisent et reproduisent des idées sur l’itinérance qui circulent déjà dans la société. Les gens se « soucient » de l’itinérance et ont recours à un discours émotif dans leurs groupes de discussion pour se construire une identité morale et gérer les dilemmes interactionnels. Ils expriment de la sympathie pour les sans-abris, tout en déclinant toute responsabilité pour les sentiments négatifs que ces derniers peuvent éprouver et rejetant sur autrui le devoir d’agir sur l’itinérance. En utilisant un discours émotif, ils reproduisent des conceptions sur l’itinérance qui circulent abondamment dans les médias et dans la société en général. Leurs pratiques reproduisent ainsi des rapports d’inégalité et d’exclusion.


Keywords


Homelessness; Media representations; Audience research; Emotion discourse

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2014v39n2a2729

  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO