Innovation and Compliance in Making and Perceiving the Scientific Visualization of Viruses

Roberta Buiani

Abstract


This article investigates the variety that typifies visualizations of the H5N1 virus. It argues for virus visualizations to be examined as products of processes, instruments, and socio-cultural assumptions, rather than as mere illustrations. Visualization unfolds through a series of tensions between two contending forces. The first implements normative rules and cultural narratives. The second seeks to escape them. This double tendency recurs at every stage of the visualization process. It is only by considering all stages of visualization that one can understand both its complex socio-technical articulation and the concerted role played by laboratories, graphic studios, and the general public in modulating and co-producing these tensions.

Dans cet article j’interroge la diversité qui caractérise les pratiques de visualisation en utilisant à titre d’exemple le virus H5N1. J’invite à examiner ces images comme étant les produits des processus, des instruments, et des postulats socio-culturels, plutôt que comme de simples illustrations. La visualisation se déroule à travers des tensions entre deux forces qui s’exercent dans des directions différentes: la première met en œuvre des règles et des narrations ancrées dans la culture; la seconde cherche à y échapper. Cette double tension se reproduit à chaque étape de la visualisation. C’est seulement en considérant toutes les étapes de ce processus de représentation que l’on peut saisir la complexité de son articulation socio-technique de même que le rôle joué par le laboratoire, le studio graphique, et le public dans la modulation et la co-production de ces tensions.


Keywords


Viruses; Electron microscopy; Scientific visualization; Biopolitics; Biopower

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2014v39n4a2738

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