Crisis Communication Response and Political Communities: The Unusual Case of Toronto Mayor Rob Ford

Duncan Koerber

Abstract


Researchers have examined the efficacy of crisis response strategies, which are intended to maintain or gain legitimacy after a serious incident. However, the video allegedly showing Toronto Mayor Rob Ford smoking crack provides an interesting case that reveals a blind spot in political crisis response theory: the factor of partisan community. This article suggests that crises should be seen not as types but as breaks in the discourses of communities. Ford’s response was not an example of poor crisis communication response because he acted in ways that were acceptable within his partisan community. The article suggests that crisis communication researchers and practitioners must first understand the norms and values of the political community in question before selecting crisis response strategies.

Les chercheurs ont depuis longtemps examiné l’efficacité de stratégies employées pour répondre à une crise. Ces stratégies ont comme objectif de maintenir ou obtenir la légitimité d’un organisme ou d’un individu à la suite d’un incident grave. La vidéo montrant prétendument Rob Ford, le maire de Toronto, en train de fumer du crack représente un cas intéressant, car il révèle une lacune dans la théorie sur la gestion de crises politiques : le facteur des communautés partisanes. Cet article suggère qu’il faudrait envisager les crises comme étant des ruptures dans les discours communautaires plutôt que des types dediscours communautaire. Dans cette mesure, la réponse de Ford n’était pas un exemple de communication de crise médiocre, parce qu’il a agi de manière acceptable pour sa communauté partisane. Cet article suggère que les chercheurs et pratiquants en communication de crise devraient d’abord comprendre les normes et valeurs de la communauté politique impliquée avant de choisir une stratégie pour gérer une crise.


Keywords


Crisis communication; Public relations; Political communication; Risk communication; External communication

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2014v39n3a2766

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