Millennials’ Media Use: It is A Matter Of Time

Jacqueline Botterill, Marian Bredin, Tim Dun

Abstract


A transmedia diary tracked the media use of 388 Canadian university students, documenting the various ways they migrated across a range of devices and platforms as well as online and off-line sites during a typical day. The study suggests that media are used for entertainment, but also predominantly for socializing. The tendency to employ media for socializing is neither trivial nor alienating. It is a sign of a time when assembling sociality has become more challenging. Alan Warde’s theory of hypermodern times explains students’ dedication to “convenience technologies.” Media allow students to coordinate, stack, or shift their social interaction to better suit personal timetables. The analysis suggests that young people respond to new demands to socialize around the clock with escalating use of convenience technologies.

Au moyen de carnets d’écoutes, les auteurs ont suivi l'utilisation des médias par 388 étudiants universitaires canadiens, recensant les diverses façons dont ceux-ci ont traversé une journée typique en recourant à maints dispositifs et plateformes pour visiter divers sites en ligne et hors ligne. Cette étude suggère que les étudiants, bien qu’ils cherchent à se divertir, utilisent surtout les médias pour socialiser. Leur recours aux médias à cette fin n’est ni triviale ni aliénante. Il reflète plutôt un environnement où il devient de plus en plus difficile de fixer des rendez-vous avec ses pairs. À cet égard, la théorie d’Alan Warde sur les temps hypermodernes contribue à expliquer l'engagement des étudiants avec leurs divers appareils. En effet, ces appareils permettent aux étudiants de coordonner, juxtaposer ou déplacer leurs interactions en fonction de leurs calendriers personnels. Cette analyse suggère que les jeunes répondent aux nouvelles exigences d’être disponibles tout le temps en augmentant leur recours aux technologies informatiques.


Keywords


Media diaries; Millennial generation; New media; Sociality; Time shifting

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2015v40n3a2884

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO