National Dreams and Neoliberal Nightmares: The Dismantling of Canadian Periodicals Assistance

Patricia W. Elliott

Abstract


Background  The rapid and near-total dismantling of federal assistance to magazines and newspapers has taken place in recent years. This has occurred behind the screen of a series of new program announcements, ostensibly designed to replace more than a century of support via Canada Post discounts to publishers.

Analysis  A review of funding recipient lists reveals a 97 percent reduction in project grants since 2001, following on the heels of a 90 percent drop in the number of titles receiving distribution support since 1990. How and why did this dramatic change occur?

Conclusion and implications  A close study of program history reveals that aid to Canadian periodicals presented a soft target for the globalizing trade instruments of international capital—a target poorly defended by successive national governments that had absorbed neoliberalism’s transformation of “culture” into “cultural industries.” The election of a Conservative government in 2006 merely served to accelerate a process already in motion, leaving Canadian publishers to stand alone against U.S. market domination. At the same time, new inducements to align editorial content with government objectives were introduced, accompanied by stronger direct political control over funding recommendations, as revealed by the researcher’s Access to Information requests. These trends disproportionately affected smaller non-profit magazines, many of them vocal critics of the same economic model that sought an end to substantive media development assistance in Canada.

Keywords  Publishing/Print policy; Magazines; Cultural industries policy

Contexte  Au cours des dernières années, un démantèlement rapide et presque total de l’assistance fédérale accordée aux magazines et journaux a eu lieu. Celui-ci s’est passé sous couvert d’une série de nouveaux programmes, vraisemblablement conçus pour supplanter plus d’un siècle d’appuis aux éditeurs de magazines et de journaux au moyen d’une subvention gouvernementale des frais postaux.

Analyse  L’examen de listes de publications subventionnées indique une baisse de 97 pour cent depuis 2001 dans le financement de projets, à la suite d’une baisse de 90 pour cent depuis 1990 dans le nombre de titres recevant de l’aide pour la distribution. Comment et pourquoi ces baisses dramatiques ont-elles eu lieu?

Conclusion et implications  Une étude attentive de l’histoire du programme révèle que l’aide aux périodiques représentait une cible facile pour le capital international—cible mal défendue par des gouvernements nationaux successifs ayant accepté la transformation néolibérale de la « culture » en « industries culturelles ». L’élection d’un gouvernement conservateur en 2006 a accéléré un processus déjà entamé, laissant les éditeurs canadiens seuls devant le vaste marché états-unien. En même temps, le gouvernement a offert de nouvelles incitations aux éditeurs pour qu’ils alignent leurs contenus avec ses objectifs, et il a imposé un plus grand contrôle politique des recommandations pour subventions, tel que le révèlent des documents obtenus par les auteurs grâce à des demandes d’accès à l’information. Ces tendances ont eu un effet disproportionné sur les plus petits magazines à but non lucratif, dont plusieurs avaient vivement critiqué ce modèle économique consistant à mettre fin à l’aide aux périodiques canadiens.

Mots clés  Édition/Politiques sur l’édition; Magazines; Politiques sur les industries culturelles


Keywords


Publishing/Print Policy; Magazines; Cultural Industries Policy

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v4n5a3059

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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