Essence, Absence, Uselessness: Engaging Non-Euro-American Rhetorics Interologically

LuMing Mao

Abstract


Using the carpenter story from the Zhuangzi as a representative anecdote, the article argues that the art of re-contextualization is interological in orientation and transformative in practice. Drawing on the rhetoric of Dao, it further sketches out the discursive affinities between the art of re-contextualization with its focus on “facts of usage” and “facts of non-usage,” on the one hand, and the interological sensibility marked by the presence of interbeing and becoming, on the other. The article ends by calling on transcending binary logic and developing new terms of engagement for non-Euro-American rhetorics.

Cet article se rapporte à la parabole du charpentier selon Zhuangzi comme anecdote pertinente pour soutenir que l’art de la recontextualisation est interologique en orientation et transformatif en pratique. L’article d’autre part a recours à la rhétorique du Dao afin de décrire les affinités discursives entre, d’une part, un art de la recontextualisation mettant l’accent sur les « faits d’utilisation » et les « faits de non-utilisation » et, d’autre part, une sensibilité interologique marquée par la présence de l’interêtre et du devenir. L’article se termine par l’affirmation qu’il faut transcender une logique binaire et trouver une nouvelle manière d’aborder les rhétoriques qui ne sont pas euro-américaines.


Keywords


Facts of usage; Facts of non-usage; Interology; Re-contextualization; Faits d’utilisation; Faits de non-utilisation; Interologie; Recontextualization

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2016v41n3a3181

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO