Fuel as a Factor in Canadian Transport: Energy Capital and Communication Theory

Matthew Greaves

Abstract


Background  Established in 1849, the Fort Rupert coal settlement represented a departure in the Hudson’s Bay Company’s mode of colonial wealth accumulation on Vancouver Island. Company officials failed, however, to appreciate basic differences in the new mode of accumulation, including the importance of transportation to capitalist mineral extraction.

Analysis  This article accomplishes three things: it retrieves foundational theories of transportation and commodity circulation once popular in communication studies, provides a documentary account of coal mining and the coal trade in the mid-nineteenth-century eastern Pacific, and articulates a theory of capitalist energy consumption.

Conclusion and implications  The culminating theory of energy capital positions the extraction and circulation of fuel within Canadian communication studies through a transportation-focused approach to communication.

Keywords  Canadian history; Communication theory; Energy; Marxism; Transportation

Contexte  L’agglomération de Fort Rupert établie en 1849 pour extraire le charbon sur l’Île de Vancouver représenta pour la Compagnie de la Baie d’Hudson une nouvelle sorte de colonisation axée sur l’enrichissement. Les dirigeants de la Compagnie, cependant, n’ont pas reconnu des particularités fondamentales relatives à ce nouveau mode d’accumulation, y compris l’importance de moyens de transport jusqu’au site d’extraction des minerais.

Analyse  Cet article vise trois objectifs : il récupère des théories fondatrices, populaires jadis dans le domaine des communications, sur le transport et la circulation des marchandises; il fournit un compte rendu sur l’extraction et le commerce du charbon dans l’Est du Pacifique au milieu du 19ème siècle; et il articule une théorie capitaliste sur la consommation énergétique.

Conclusion and implications  La théorie principale sur le capital en énergie positionne l’extraction et la circulation de combustibles au sein des études en communication au Canada en ayant recours à une approche centrée sur le transport.

Mots clés  Canadian history; Communication theory; Energy; Marxism; Transportation

 


Keywords


Canadian history; Communication theory; Energy; Marxism; Transportation / Canadian history; Communication theory; Energy; Marxism; Transportation

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n4a3201

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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