Rethinking the Cultural Icon: Its Use and Function in Popular Culture

Emily Truman

Abstract


Background  The role of cultural icons in twenty-first century North American popular culture has been under-theorized in communication scholarship. This is a significant gap in knowledge, given the importance of the icon as a public text through which collective cultural values are symbolized.

Analysis  Using the novel approach of the scoping review, this article illuminates the current landscape of iconic studies by identifying wide-ranging examples of the cultural icon from academic scholarship, recognizing organizational categories, and synthesizing existing definitions to highlight the limits of current conceptualizations.

Conclusions and Implications  Informed by the collected data, this article suggests a redefinition of the cultural icon that considers its current novel role in revealing tensions between different articulations of collective cultural values.

Contexte  Le rôle des icônes culturels dans la culture populaire nord-américaine de ce siècle n’a pas encore reçu une attention théorique soutenue en communication. Cette lacune est sérieuse, vu l’importance de l’icône en tant que texte public par lequel nous représentons nos valeurs culturelles collectives.

Analyse  Au moyen de l’approche novatrice qu’est l’examen de la portée, cet article illumine le terrain contemporain des études iconiques en identifiant divers exemples de l’icône culturel dans la recherche académique, en recensant des catégories organisationnelles pour celui-ci, et en faisant la synthèse de définitions courantes afin de souligner les limites des conceptualisations actuelles.

Conclusion et implications  Cet article s’inspire des données recueillies pour proposer une redéfinition de l’icône culturel qui rend compte de son rôle novateur de souligner les tensions sous-tendant diverses articulations de valeurs culturelles collectives.


Keywords


Cultural icon; Symbolism; Collective values; Publics; Visual communication / Icône culturel; Symbolisme; Valeurs collectives; Publics; Communication visuelle

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n5a3223

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO