The Active Pursuit of Active Viewers: Directions in Audience Research

Authors

  • Debra Clarke Trent University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2000v25n1a1138

Keywords:

Media, Audience research, Canadian research, European research

Abstract

Abstract: This article reviews the contemporary shift to active audience research among European and other media scholars, following the influential work of those such as Ien Ang and David Morley. It proceeds to examine the comparatively underdeveloped state of Canadian research about media audiences, and the variety of incentives to develop such research here. The distance between academic and industry research in Canada is discussed, and possible explanations of the gap in our academic knowledge of Canadian audiences are offered. Finally, the article considers possible means to approach the meaningful study of the media reception process within Canadian households. In the end, it is argued that the work of Ang, Morley, and others offers fruitful prospects for the understanding of media interpretation here. Résumé: Cet article examine l'intérêt contemporain parmi les chercheurs d'Europe et ailleurs pour les recherches sur la réception active, à l'exemple de recherches influentes menées par des chercheurs comme Ien Ang et David Morley. L'article examine ensuite l'état comparativement sous-développé de la recherche canadienne sur les publics médiatiques, et les diverses raisons pour développer de telles recherches ici. Il discute de l'écart entre recherche académique et industrielle, et offre des explications possibles pour le retard dans notre connaissance académique d'auditoires canadiens. Enfin, l'article considère des moyens possibles pour entreprendre une étude significative sur la réception des médias dans les ménages canadiens. À la fin, il soutient que les travaux d'Ang, Morley et autres offrent des modèles prometteurs pour comprendre comment on interprète les médias au Canada.