America Under Attack 1: The War of the Worlds, Orson Welles, and 'Media Sense'

Paul Heyer

Abstract


Abstract: This article re-examines Orson Welles' 1938 War of the Worlds broadcast. Welles' ingenious use of radio is attributed to his innate "media sense" - an ability to understand the medium he worked with in order to push it to its artistic limits. Responses to the program on the part of print media and academe are examined along with more scholarly media sense of Marshall McLuhan, who comments on the so-called Panic Broadcast in Understanding Media. This paper features an on-line auditory component (www.cjc-online.ca) that includes excerpts from the author's 1998 radio documentary on The War of the Worlds for ABC (Australia).

Résumé : Cet article examine à nouveau La Guerre des mondes, le programme radiophonique réalisé par Orson Welles en 1938. On attribue l'utilisation ingénieuse de la radio par celui-ci à son « sens des médias » inné - sa compréhension du média où il oeuvrait qui lui permettait de le pousser jusqu'à ses limites artistiques. Les réactions suscitées par le programme de Welles dans la presse écrite et le monde universitaire sont examinées, ainsi que l'est le sens des médias à la lumière du sens des médias plus érudit développé par Marshall McLuhan, qui a commenté sur le prétendu « Panic Broadcast » (diffusion paniquante) dans Pour comprendre les médias. Cet article comporte une composante audio en ligne (www.cjc-online.ca) comprenant des extraits d'un documentaire radiophonique sur La Guerre des mondes réalisé par l'auteur pour ABC (Australie) en 1998.

Keywords


Mass media effects; Broadcasting; Radio; Communication history

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DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2003v28n2a1356

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