International Cultural Relations as a Factor in Postwar Canadian Cultural Policy: The Relevance of UNESCO for the Massey Commission

Authors

  • Zoë Druick Simon Fraser University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2006v31n1a1742

Keywords:

Royal Commission, Arts, Letters and Sciences, UNESCO, Canadian cultural history

Abstract

Abstract: The Royal Commission on National Development in the Arts, Letters and Sciences (The Massey Commission, 1949-1951) is widely seen to be Canada’s most important position paper on national cultural policy. This article explores the relation of this significant document to UNESCO and its characteristic discourse of “cultural relations.” Not only did UNESCO appear in the terms of reference for the Massey Commission Report, but it also was a repeated touchstone for submissions to the Commission. This overlooked international aspect of the Massey Commission underscores the connection between politics and culture in Cold War Canada providing a clear case of how international political language becomes entangled with — and helps to legitimize — artistic and cultural endeavours. The combination of the discussion of education and culture with that of development and trade allowed Canada to reconsider its position on public funding for the arts. Résumé: La commission royale sur le développement national des arts, des lettres et des sciences (la Commission Massey, 1949-1951) est vue par de nombreuses personnes comme étant la plus importante en ce qui a trait à la politique culturelle nationale. Cet article explore les rapports entre ce document présenté à l’UNESCO et son discours caractéristique de ¨relations culturelles¨. Non seulement l’UNESCO sert-elle comme point de référence dans ce rapport, mais il fut aussi un repère constant dans les soumissions à la commission. Cet aspect international négligé de la commission Massey souligne le lien entre la politique et la culture au Canada pendant la guerre froide. Ceci démontre de façon évidente de quelle façon le langage politique international devient entremêlé avec et prête une certaine légitimité aux activités culturelles et artistiques. Le rapprochement de la discussion sur l’éducation et la culture avec celle du développement et du commerce permet au canada de reconsidérer sa situation vis-à-vis le financement public des arts.

Author Biography

Zoë Druick, Simon Fraser University

Zoë Druick teaches film and media studies in the School of Communication at Simon Fraser University. Her book on the history of the NFB is forthcoming with McGill-Queen's University Press. She is currently co-editing a collection on Canadian television reality/fiction hybrids with P. Kotsopoulos.

Published

2006-03-30