"EA Spouse" and the Crisis of Video Game Labour: Enjoyment, Exclusion, Exploitation, and Exodus

Authors

  • Nick Dyer-Witheford University of Western Ontario
  • Greig S. de Peuter Simon Fraser University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2006v31n3a1771

Keywords:

video-game industry

Abstract

Abstract: The blog postings of “EA Spouse,” partner of an exhausted video game programmer, have catalyzed discussion of epidemic overwork in the digital play industry. This paper analyzes the crisis of labour in this glamorous new medium. After a brief overview of the industry and its production process, we discuss its labour conditions under four headings. “Enjoyment” examines the real pleasures game workers find at their jobs. “Exclusion” discusses the gendering of game work. “Exploitation” investigates the corporate processes that drive toward a work culture of extreme hours and the consequences game workers suffer. “Exodus” looks at current attempts by workers to escape this predicament — attempts including legal action, educational efforts, entrepreneurial flight, and union organizing. Résumé : Le blogue de « EA Spouse », conjointe d’un programmeur de jeux vidéo épuisé professionnellement, a inspiré bon nombre de discussions sur le surmenage qui sévit dans l’industrie du jeu vidéo. Cet article analyse la crise de la main-d’œuvre dans ce nouveau secteur glamour. Suivant un bref exposé général de l’industrie et de son mode de production, nous discutons en quatre étapes les conditions de travail qui y règnent. « Plaisir » porte sur les vrais plaisirs qu’éprouvent les travailleurs dans ce secteur. « Exclusion » porte sur la proportion trop faible de femmes qui y œuvrent. « Exploitation » explore la culture organisationnelle qui contraint les programmeurs à travailler pendant de très longues heures et les conséquences du surmenage sur ceux-ci. « Exode » observe comment les travailleurs tentent actuellement d’échapper à cette situation. Ces tentatives comprennent l’action judiciaire, l’éducation des travailleurs, l’exode des entrepreneurs et l’organisation de syndicats.

Author Biographies

Nick Dyer-Witheford, University of Western Ontario

Nick Dyer-Witheford teaches in the Faculty of Information and Media Studies at the University of Western Ontario. He is the author of Cyber-Marx: Cycles and Circuits of Struggle in High Technology Capitalism (Chicago: University of Illinois, 1999). de Peuter and Dyer-Witheford are writing a book about video and computer games from the perspectives of autonomist Marxism and post-structuralism, entitled Games of Empire. They are, with Stephen Kline, the co-authors of Digital Play: The Interaction of Technology, Culture, and Marketing (Montreal and Kingston: McGill-Queens University Press, 2003).

Greig S. de Peuter, Simon Fraser University

Greig de Peuter is a PhD candidate in the School of Communication at Simon Fraser University in Vancouver. He is co-editor, with Mark Coté and Richard Day, of Utopian Pedagogy: Radical Experiments Against Neoliberal Globalization (Toronto: University of Toronto Press, 2006).

Published

2006-10-23