Placing Aboriginal Art at the National Gallery of Canada

Authors

  • Anne Whitelaw University of Alberta

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2006v31n1a1775

Keywords:

Cultural studies, Aboriginal Art, Canadian art, Museums

Abstract

Abstract: In 2003, the National Gallery of Canada opened its new galleries of Canadian and Aboriginal art. Through an analysis of the narrative of the display, this article explores the implications of the introduction of historical Aboriginal objects into the exhibition of Canadian art both for the evaluation of Aboriginal cultural production as art and for the construction of the discourse of Canadian art history. Although there are moments of rupture in the galleries’ narrative, the introduction of Aboriginal objects does little to question the aesthetic assumption of the art museum, which frames all works within its walls in terms of Western conceptions of artistic value. Résumé : En 2003, le Musée des Beaux-Arts du Canada a ouvert ses nouvelles salles d’exposition d’art canadien et autochtone. À partir d’une analyse de la trame narrative dans le processus d’exposition, cet essai explore les conséquences que peuvent avoir l’introduction d’objets historiques autochtones dans le contexte d’art canadien. Ceci, afin d’évaluer la production autochtone en tant qu’oeuvre d’art et afin de développer un discours canadien en ce qui a trait à l’histoire de l’art. Quoiqu’il y ait des instances de rupture dans ce récit, l’insertion d’objets autochtones remet peu en question l’hypothèse esthétique du musée qui situe toutes les oeuvres qui s’y retrouvent dans un contexte de valeur artistique occidental.

Published

2006-03-30