From Native Pines to Diasporic Geese: Placing Culture, Setting Our Sites, Locating Identity in a Transnational Canada

Authors

  • Brian S. Osborne Faculty of Geography; Queen’s University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2006v31n1a1781

Keywords:

Culture, Community, Arts, Heritage

Abstract

Abstract: In Canada, as elsewhere, introspective and nostalgic views of community and nation-state are being challenged by the impacts of globalism and cosmopolitanism. The impact of these transformations is acute in the context of Canada, where a liberal multiculturalism is transmuting into a hybrid pluralism. Current strategies of identity formation have to accommodate a hybridity that is being fostered by an ever-increasing diasporic population for whom “lived-in places” exhibit transnationalist connections. Too often, established mnemonic tropes relate to past iconic values and norms of the nation-state, even though they are no longer connected with emerging new values that search for new modes of expression. This paper discusses the crucial role of the arts and heritage in this local anchoring of the transnational polity, arguing that symbolic landscapes become sites where new values are contested and traditional iconic values are challenged. Résumé : Içi, comme ailleurs, des représentations introspectives et nostalgiques de communauté et d’État sont remises en question suite à l’impacte des effets de la mondialisation et du cosmopolitisme. La conséquence de ces transformations est fortement marquée dans un contexte canadien où un certain multiculturalisme libéral est en voie de se transformer en pluralisme hybride. Les stratégies courantes de création d’identité doivent accommoder une hybridité stimulée par une population diasporique grandissante chez qui le lieu d’habitation présente un contenu trans-nationaliste. Il se trouve trop souvent que des tropes mnémoniques préétablis s‘apparentent à des valeurs iconiques traditionnelles et à des normes de l’État, même quand ils ne sont plus rattachés aux valeurs émergentes qui cherchent à élaborer de nouveaux modes d’expression. Cette communication examine le rôle critique des arts et du patrimoine vis-à-vis l’insertion au niveau local de l’entité transnationale. Il propose que les paysages symboliques deviennent des sites où de nouvelles valeurs sont contestées et où les valeurs ioniques traditionnelles sont remises au défi.

Author Biography

Brian S. Osborne, Faculty of Geography; Queen’s University

Brian Osborne is Professor of Geography at Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada. His current research considers monumentalism, commemoration, and performance as contributors to the construction of social memory and national identity. His forthcoming book is Establishing the Centre, Integrating the Periphery: The Construction of Canadian Identities to be published by Cambridge University Press.

Published

2006-03-30