Cutting, Driving, Digging, and Harvesting: Re-masculinizing the Working-Class Heroic

Authors

  • Augie Fleras University of Waterloo
  • Shane Michael Dixon Department of Mechanical and Industrial Engineering, Ryerson University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2011v36n4a2419

Keywords:

“Docu soaps”, Heroism, Masculinity, Television, Working-class

Abstract

ABSTRACT Television portrayals of working-class males in blue-collar jobs have in the past proven unflattering at best, demeaning at worst. But a new breed of unscripted TV shows articulates a fundamentally different narrative about the unsung heroism of working-class men. This article explores the narratives and images associated with the re-masculinization of blue-collared working-class males as real men in contrast to conventional working-class misrepresentations as persons lacking self control, motivation and commitment. This genre of “macho” male programs constitutes a key ideological tool by which “hegemonic” narratives of conventional masculinity are internalized through the “pleasures of the media.” The authors conclude that, despite the recent valorization of blue-collar values, contributions, and identities, representational distortions and content omissions persist in portraying workingclass realities.


RÉSUMÉ La manière dont les médias ont dépeint les hommes de la classe ouvrière dans des emplois de cols bleus a été dans le passé peu flatteuse au mieux et dégradante au pire. Mais un nouveau type d’émission non-scénarisé articule une narration fondamentalement différente qui porte sur l’héroïsme méconnu des hommes de la classe ouvrière. Cet article explore les narrations et les images associées à la « remasculinisation » des cols bleus par rapport à la façon dont on les a décrits traditionnellement, à savoir comme des hommes manquant de maîtrise de soi, de motivation et de persévérance. Ce genre de programme sur le mâle macho est un outil idéologique clé par lequel les spectateurs, grâce au « plaisir des médias », internalisent des narrations hégémoniques sur la masculinité conventionnelle. Les auteurs concluent que, malgré la reconnaissance récente des valeurs, contributions et identités des cols bleus, des distorsions représentationnelles et des omissions de contenu persistent dans la manière dont les médias dépeignent la classe ouvrière.

Author Biographies

Augie Fleras, University of Waterloo

Augie Fleras is Professor at the Department of Sociology, University of Waterloo, 200 University Avenue West, Waterloo, ON N2L 3G1. Email: fleras@uwaterloo.ca

Shane Michael Dixon, Department of Mechanical and Industrial Engineering, Ryerson University

Shane Dixon is a post-doctoral fellow at the Department of Mechanical and Industrial Engineering, Ryerson University, 350 Victoria Street, Toronto, ON M5B 2K3. Email:  shane.dixon@ryerson.ca

Published

2012-01-17