Practice in the Flesh of Theory: Art, Research and the Fine Arts PhD

Authors

  • Natalie S. Loveless

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2012v37n1a2531

Keywords:

Research-creation, New materialism, Feminism, Interdisciplinarity, Fine Arts PhD, Anecdotal theory

Abstract

ABSTRACT In what follows I offer an anecdotal engagement with the Fine Arts PhD at a moment when it is just emerging in North America. I argue that doctoral activities that cross theory/practice lines, at their best, offer a unique opportunity to rethink what constitutes academic knowledge production and assessment by necessitating that these lines be made porous and responsive to each other. This reconfiguration, to the extent that it calls into question both the subject and object of knowledge, is one that benefits from the insights of feminism in its “new materialist” incarnation.

RÉSUMÉ Dans ce qui suit, je m’engage de façon anecdotique avec le doctorat d’arts plastiques au moment où ce dernier vient d’apparaître en Amérique du Nord. Je soutiens que les activités du doctorat d’arts plastiques peuvent mettre en doute la distinction entre la pratique et la théorie, et qu’elles offrent donc l’occasion de repenser ce qui constitue le savoir et l’évaluation académique. Cette reconfiguration de la pratique et la théorie, dans la mesure où remet en cause à la fois le sujet et l’objet de la connaissance, s’appuie surtout sur le féminisme et sur ce qu’on appelle le « nouveau féminisme matérialiste ».

Published

2012-03-29