Folk Media: Alan Lomax's Deep Digitality

Authors

  • Henry Adam Svec University of Western Ontario

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2013v38n2a2614

Keywords:

Medium theory, Folk music, Cybernetics, New media, Electronic culture

Abstract

This article reconsiders American folklorist and broadcaster Alan Lomax as a medium theorist. I examine how Lomax’s engagement first with the phonograph and then with digital computers came to inflect his understanding of “the folk” (or at least how this tendency is inscribed across his writings and projects). I also use Lomax’s engagement with media to critique aspects of German media theorist Friedrich Kittler’s work. I argue that Lomax’s “deep digitality” is not an abstract, sovereign world of code rendering particular media finally obsolete (as it is for Kittler); Lomax simply sought to plug Gilles Deleuze & Félix Guattari’s “nomad”—which he just calls “the folk”—into the machine. Lomax thus points toward a fascinatingly utopian assemblage of always-embodied voices and digital systems.

Cet article essaie de réévaluer le folkloriste et diffuseur Américain Alan Loma comme théoricien en médiologie. J’examine comment l’engagement de Lomax a influencé sa compréhension du “folk” : d’abord avec le phonographe et puis avec les instruments digitaux (ou au moins comment cette tendance est inscrite sur ses écrits et projets). J’utilise aussi son engagement avec les médias de façon à critiquer des aspects de l’oeuvre du théoricien en médiologie Allemand Friedrich Kittler. Je plaide que la digitalité profonde de Lomax n’est pas un monde codé, abstrait et souverain (telle qu’elle est pour Kittler); Lomax cherchait simplement à brancher le “nomade” de Gilles Deleuze et Félix Guattari—ce qu’il appelle le “folk”—dans la machine. Ainsi, Lomax fait appel à un fascinant assemblage utopique de voix et systèmes digitaux qui sont perpetuellement incarnés.

Author Biography

Henry Adam Svec, University of Western Ontario

PhD Candidate, Media Studies

Published

2013-05-14