The Digital Humanities and Democracy

Authors

  • Andrea Hunter Concordia University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2015v40n3a2728

Keywords:

Digital humanities, Democracy, Structuration

Abstract

There has been much debate in recent years as to what constitutes the digital humanities. This article argues that one way to articulate the digital humanities is through a focus on the democratization of the humanities, by increasing access to and participation in the humanities, rather than through an emphasis on technology use. Using a case study approach, and the theory of structuration, this article examines how digital humanists are attempting to expand the reach and diversity of the humanities through the digitization of data and the building of digital tools.

Dans les dernières années, il y a eu beaucoup de débats sur les propriétés des sciences humaines numériques. Cet article soutient qu’une manière de définir celles-ci consisterait à mettre l’accent sur leur démocratisation, avec l’idée d’un accès et d’une participation accrus, plutôt que sur leur technologie. Cet article a recours à des études de cas et à la théorie de la structuration pour examiner comment on essaie d’accroître l’étendue et la diversité des sciences humaines au moyen de la numérisation des données et du développement d’outils numériques.

Author Biography

Andrea Hunter, Concordia University

Andrea Hunter is an Assistant Professor in the Department of Journalism at Concordia University, 7141 Sherbrooke Street West CJ 3.245, Montreal, Quebec H4B 1R6. Email: andrea.hunter@concordia.ca

Published

2015-08-11