Communication and Health: An Interrogation

Authors

  • Charlene D. Elliott University of Calgary

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2014v39n2a2779

Keywords:

Communication, Cultural analysis, Health, Promotion, Media

Abstract

“Health” is a highly prized positive value, a commodity and an industry—and also a topic of robust public and academic interest. This article aims to open a conversation about what a communications-oriented approach to health might look like. It reviews the Canadian Journal of Communication from its inception for instruction on how health-related topics have been examined by communication scholars, observing the lack of common questions and approaches when it comes to health and Canadian communication scholarship. The article suggests that alongside issues related to the “right to health” and the “imperative of health” (which is bound up with self-monitoring, lifestyle risks, and what I call the language of betterment), we might also ask important questions around promotion, packaging and embodiment.

La santé est une valeur positive hautement appréciée ainsi qu’une commodité et une industrie—et aussi un sujet d’un intérêt public et académique marqué. Cet article vise à susciter une conversation sur ce que devraient être les caractéristiques d’une approche communicationnelle envers la santé. Il passe en revue le Journal canadien de la communication depuis ses débuts afin d’apprendre comment les chercheurs en communication ont abordé la santé et des sujets connexes. Ce faisant, l’article observe parmi ceux-ci un manque de questions et d’approches communes envers la santé. Il suggère que, en plus de questions relatives au droit à la santé et à l’impératif de santé (reliées à l’examen de soi, aux modes de vie à risque et au langage sur l’amélioration de soi), les chercheurs pourraient traiter de questions importantes entourant la promotion, le conditionnement et l’incorporation de la santé.

Author Biography

Charlene D. Elliott, University of Calgary

Charlene D. Elliott is an Associate Professor of Communication Studies at the University of Calgary, and is the Canada Research Chair for Food Marketing, Policy and Health.

Published

2014-06-25