The Medium is the Marketplace: Digital Systems and the Intensification of Consumption

Authors

  • Lee McGuigan University of Pennsylvania
  • Graham Murdock Loughborough University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2015v40n4a2948

Keywords:

Marx, Consumption, Consumerism, Exchange, Political economy, New media, marketing, Critical theory

Abstract

Taking Marx’s analysis as the point of departure, and drawing on a range of concrete examples, this article argues that rather than concentrating on the “new” forms of social and economic intercourse animated by digital media, and especially internet-enabled mobile devices, critical analysis needs to trace the ways in which digital consumption is intensifying the progressive integration of marketing, marketplaces, and forms of payment that have been central to the generation of surplus value and the maintenance of “business as usual,” from the emergence of the modern consumer system at the turn of the twentieth century.

Cet article a recours d’abord à l’analyse de Marx puis à un éventail d’exemples concrets pour soutenir que l’analyse critique, plutôt que de se concentrer sur de « nouvelles » formes d’interaction sociale et économique engendrées par les médias numériques, y compris en particulier parmi ces derniers les appareils mobiles avec accès internet, a besoin de recenser les manières dont la consommation numérique est en train d’intensifier l’intégration graduelle du marketing, des marchés et des modes de paiement qui ont été au centre de la création de plus-value et du maintien du statu quo à partir de l’émergence du système de consommation moderne au début du vingtième siècle.

Author Biographies

Lee McGuigan, University of Pennsylvania

Annenberg School for Communication

Graham Murdock, Loughborough University

Professor of Culture and Economy, Department of Social Sciences

Published

2015-11-11