Public Service Media in the Age of Digital Networks

Authors

  • Gaëtan Tremblay University of Quebec at Montreal

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2016v41n1a3062

Keywords:

Public service, Broadcasting, Media, CBC, BBC, Service public, Radiodiffusion, Médias, Radio-Canada, France Télévisions

Abstract

For more than fifty years, the public service has been a nexus of media organization, development, and regulation in Canada and several countries in the world. Is public service media still relevant in the age of the internet and digital networks? Before directly addressing this question, this article broadly examines the path that has been hewn by public service media, from its origins—when it played a guiding and influential role in the media landscape—through to today—when its dominance is in question. It links together a set of factors that have triggered a process of redefining public service media, one that may allow it to play the new social and cultural role that is expected of it in contemporary societies.

Depuis plus de cinquante ans, le service public a constitué un principe ordonnateur central de l’organisation, du développement et de la régulation des médias au Canada et dans plusieurs autres pays. Est-il encore pertinent à l’ère de l’internet et des réseaux numériques ? Après avoir rappelé les conditions d’émergence et le sens du service public en matière de radiodiffusion ainsi que les grandes étapes de son histoire, l’auteur analyse de manière critique les stratégies déployées par le service public médiatique pour relever les défis posés par l’expansion des réseaux numériques. Face à des politiques conservatrices qui mettent en péril son existence même, l’auteur argumente en faveur de la nécessité d’un service public renouvelé et innovateur dans les sociétés contemporaines.

Published

2016-02-16