“It Won’t Go Viral”: Documenting the Charter of Quebec Values and Talking Theory on YouTube

Authors

  • Patricia Audette-Longo Concordia University
  • Mariam Esseghaier Concordia University
  • Marie Eve Lefebvre Carleton University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n1a3088

Keywords:

Charter of Québec Values, Participatory video-making, Multiculturalism, Policy / Charte des valeurs québécoises, Réalisation vidéo participative, Multiculturalisme, Politique

Abstract

This Research in Brief reflects upon how postsecondary resources were used to create a feminist, free, online, and pedagogical documentary about the Charter of Québec Values in 2013–2014, to intervene in the mediated story of the legislation and to influence public policy. The authors discuss the scholarly context that influenced their documentary-making approach, as well as their process as first-time producers, and argue for the use of online tools to insert communication studies into a field of debate. They conclude by offering three recommendations for those who wish to undertake similar public projects from within the academy, focused on evaluating storytelling models, pursuing funding, and engaging members of the broader community.

RÉSUMÉ Cet article se penche sur l’utilisation de ressources postsecondaires dans la production d’un documentaire pédagogique féministe disponible en ligne gratuitement portant sur la Charte des valeurs québécoises de 2013-2014, documentaire qui avait comme objectif d’intervenir dans le débat médiatique et d’avoir un impact sur les politiques gouvernementales. Les auteures abordent le contexte académique dans lequel leur démarche prend racine ainsi que la manière dont elles ont perçu leur première expérience de production, et plaident en faveur de l’utilisation des outils en ligne afin de permettre aux théories de la communication de s’immiscer dans le débat public. Elles concluent en partageant leurs recommandation aux universitaires qui souhaiteraient initier un projet similaire, en mettant l’accent sur l’analyse des modèles narratifs, sur la recherche de financement, ainsi que sur l’importance d’impliquer les membres de la communauté dans son ensemble.


 

Author Biographies

Patricia Audette-Longo, Concordia University

Patricia Audette-Longo is a PhD candidate in the Department of Communication Studies at Concordia University, and a Canada Graduate Scholar funded by the Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC).

Mariam Esseghaier, Concordia University

Mariam Esseghaier is a PhD Candidate in Communication Studies at Concordia University. Her research focuses on Muslim women and fashion in Montreal.

Marie Eve Lefebvre, Carleton University

Marie Eve Lefebvre is a Master of Architecture student at the Azrieli School of Architecture and Urbanism, Carleton University.

Published

2017-02-09