Being-Jazz in the Middle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2016v41n3a3173

Keywords:

Rhetoric, Jazz, African-American, Ontology, Aesthetics, Rhétorique

Abstract

Jazz rhetoric can mean two things. The first is the discourse about jazz, its significance and its meaning. The second is the music itself as an unfolding form performed to an audience. Both have constitutive political effects that function through pathos prior to a distinction between subject and object. This pathos arises through in-betweenness or interality, and can be described in terms of the middle voice, Dasein, and aesthetic experience. This article develops these concepts through a discussion of the jazz rhetorics of Wynton Marsalis and Amiri Baraka.

La rhétorique du jazz englobe deux phénomènes : Les discours sur le jazz, le décrivant, le donnant sens et signification et la musique jazz en tant que telle, qui apparait et se donne forme lors de sa mise en scène devant un auditoire. Ces deux ont des effets constitutifs d’ordre politique à travers un pathos qui précède toute distinction entre objet et sujet. Ce pathos émerge de l’intéral, d’une lacune relationnelle à laquelle on peut réfléchir se servant de concepts tels la voix moyenne, le Dasein, et l’expérience esthétique. Ceux-ci informent une analyse des rhétoriques jazz de Wynton Marsalis et d’Amiri Baraka.

Author Biography

Maurice Charland, Department of Communication Studies,Concordia University

PhD U Iowa 1983.  Professor of Communication Studies at Concordia University, specializing in rhetoric, discourse theory, political communication. BFA Jazz Studies, Concordia University 2014.

Published

2016-07-25