Without a Paddle: Schitt’s Creek, Canadian Television, and the Return to Community Values in Uncertain Times

Authors

  • Stephanie Patrick University of Ottawa

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2018v43n2a3207

Keywords:

Television, Cultural analysis, Textual analysis, Canadian stars, CBC / Télévision, Analyse culturelle, Analyse textuelle, Vedettes canadiennes, CBC

Abstract

Background  The Canadian television landscape is a key site through which national identity is expressed and debated. This article examines one such site—the recent CBC hit comedy Schitt’s Creek(2015–)—that depicts economic uncertainty, family, and community.

Analysis  A textual analysis of the show and a cultural analysis of its production highlight the parallels between precarious Canadian identity and precarious economic conditions in the neoliberal era.

Conclusions and implications  Schitt’s Creekbuilds on other “retreatist” texts that portray small-community life and family as sites of stability in times of uncertainty. Yet it de-localizes this community from the Canadian context, using stars and the CBC platform, rather than content, to signify place. The author argues that these alternative signifiers of “Canadian-ness” along with a marked shift in tone potentially account for the show’s broad appeal.

RÉSUMÉ

Contexte  Le paysage télévisuel canadien est un site clé pour exprimer et débattre l’identité nationale. Cet article examine une composante particulière de ce site, à savoir la comédie à succès du CBC, Schitt’s Creek (2015–), télésérie portant sur communauté, famille et incertitude économique.

Analyse  Une analyse textuelle de l’émission et une analyse culturelle de sa production font ressortir les parallèles entre une identité canadienne précaire et une situation économique précaire dans cette ère néolibérale.

Conclusions et implications Schitt’s Creek se fonde sur d’autres récits d’évasion qui représentent la vie familiale dans une petite communauté comme oasis de stabilité dans une période incertaine. En même temps, cette émission retire la communauté du contexte canadien, recourant plutôt à des vedettes et à sa présence sur le CBC pour représenter le lieu de l’action. L’auteur soutient que ces signifiants alternatifs de la culture canadienne ainsi qu’un ton distinct expliquent potentiellement la popularité de cette émission.

Author Biography

Stephanie Patrick, University of Ottawa

Stephanie Patrick is a PhD student at the University of Ottawa's Institute of Feminist and Gender Studies. Email: spatr045@uottawa.ca

Published

2018-05-26