The Power of Myths and Storytelling in Nation Building: The Campaign for the Independence of Catalonia from Spain (2012-2015)

Authors

  • Cesar Garcia Central Washington University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2018v43n2a3226

Keywords:

Nation building, Storytelling, Spain, Separatism / Construction de la nation, Mise en récit, Espagne, Séparatisme

Abstract

Background  There is no nation without its origin story. The recent success of the Catalan campaign for independence (2012–2015) can be explained by a strong capacity to build and convey a story capable of informing, persuading, and eliciting emotional responses from Catalans and other Spaniards.

Analysis  The recent Catalan nationalism narrative has been forged by updating the foundational myths of Catalan nationalism through four main plots—quest, escape, revenge, and transformation—that with a pragmatic character have been able to integrate current affairs into the old myths. 

Conclusion and implications  This article explores the elements of the new Catalan nationalism narrative by analyzing the interaction of foundational myths, the use of master plots, current affairs, and the means of dissemination.

RÉSUMÉ

Contexte  Sans histoire d’origine, il n’y a pas de nation. Le succès récent de la campagne catalane pour l’indépendance (2012-2015) s’explique par une forte capacité à imaginer et diffuser une histoire propice à informer, persuader et toucher les Catalans et autres Espagnols.

Analyse  Le récit récent sur le nationalisme catalan résulte de la mise à jour de mythes fondateurs par l’entremise de quatre intrigues clés—quête, fuite, vengeance et transformation—qui de manière pragmatique ont réussi à resituer les vieux mythes dans l’actualité.

Conclusion et implications  Cet article explore les éléments du nouveau récit sous-tendant le nationalisme catalan en analysant les correspondances entre les mythes fondateurs, le recours à des intrigues clés, l’actualité et les modes de diffusion.

Author Biography

Cesar Garcia, Central Washington University

I am a Professor of the Communication Department.

Published

2018-05-26