Canadian Indie Games Between the Global and the Local

Authors

  • Felan Parker Concordia University
  • Jennifer Jenson York University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2017v4n5a3229

Keywords:

New media, Globalization, Cultural industries policy, Arts policy, Production/co-production

Abstract

 

Background  Independent or “indie” games play a significant role in the contemporary game industry, and Canada is home to several prominent hubs of indie gaming activity.

 

Analysis  Drawing on 34 interviews with developers and community organizers across the country, this article examines how Canadian indie game developers construct their identities and communities on three levels: global, national, and local.

 

Conclusions and Implications  While online and local indie gaming communities provide a variety of material and symbolic benefits to participation, national identification is conspicuously absent, except in certain contexts tied to cultural policy and government support. This article argues that the intersection of the global and the local is the primary site of indie identity and community and considers the implications for Canadian cultural industries more generally.

 

Keywords  New media; Globalization; Cultural industries policy; Arts policy; Production/co-production

 

RÉSUMÉ

 

Contexte  De nos jours, les jeux en ligne indépendants occupent une place significative dans l’industrie du jeu vidéo, et il y a plusieurs centres de jeux indépendants au Canada.

 

Analyse  Cet article se fonde sur 34 entrevues avec des créateurs et des organisateurs communautaires partout au pays afin d’examiner comment les créateurs de jeux vidéo indépendants au Canada construisent leurs identités et leurs communautés à trois niveaux : mondial, national et local.

 

Conclusions et implications  Au niveau local, les communautés de jeux indépendants en ligne ont beau offrir un éventail de bénéfices matériaux et symboliques aux participants, l’identification nationale brille par son absence, sauf dans quelques contextes établis grâce à certaines politiques culturelles et à un appui de la part du gouvernement. Cet article soutient que l’intersection du mondial et du local est le site primaire de l’identité et de la communauté indépendantes et il considère plus généralement les implications des jeux indépendants pour les industries culturelles canadiennes.

 

Mots clés  Nouveaux médias; Mondialisation; Politiques sur les industries culturelles; Politiques sur les arts; Production/coproduction

 


Author Biographies

Felan Parker, Concordia University

Felan Parker is a SSHRC Postdoctoral Fellow with the Technoculture, Art and Games Research Centre at Concordia University, 1455 De Maisonneuve Blvd. West, EV11.435, Montréal, Quebec, Canada, H3G 1M8. Email: felan.parker@outlook.com

Jennifer Jenson, York University

Jennifer Jenson is Professor of Pedagogy and Technology in the Faculty of Education and Director of the Institute for Research on Digital Learning at York University, 7th floor Kaneff Tower, 4700 Keele Street, Toronto, Ontario, M3J 1P3. Email: jjenson@edu.yorku.ca

Published

2017-12-16

Issue

Section

Articles