Does My Favourite Political TV Series Make Me Cynical?

Alexandra Manoliu, Frédérick Bastien

Abstract


Background In recent decades, scholars have become increasingly concerned about rising political cynicism. This study tests whether people exposed to political television series become more cynical.

Analysis  Three groups of participants are exposed to the first episode of two political series (House of Cards and The West Wing) and one non-political series (The Big Bang Theory). Their level of political cynicism is measured before and after exposure to the episode.

Conclusions and implications  Results indicate that not all political television series have the same impact on their audiences: series recognized for their intense negativity increase people’s level of cynicism, while those portraying politics in a positive way do not have any impact. More sophisticated participants did not seem to react differently, as political knowledge does not moderate the impact upon cynicism.

 

Contexte  Depuis quelques décennies, les chercheurs se préoccupent de l’augmentation du cynisme politique. Dans cette étude, nous testons si les gens exposés aux séries politiques télévisées deviennent plus cyniques.

Analyse  Nous avons conçu une expérience au cours de laquelle trois groupes de participants ont été exposés au premier épisode de deux séries politiques (House of Cards et The West Wing) et d’une série apolitique (The Big Bang Theory). Leur niveau de cynisme politique a été mesuré avant et après l’exposition à l’épisode.

Conclusions et implications  Les résultats indiquent que toutes les séries politiques télévisées n’ont pas le même impact sur leurs publics: les séries reconnues pour leur négativité intense augmentent le niveau de cynisme des gens, tandis que celles décrivant la politique d’une façon positive n’ont pas d’impact. Le niveau de connaissance politique n’a pas modéré l’impact des séries sur le cynisme.


Keywords


Media/mass media effects; Political cynicism; Audience reception; Political television series; Experiment / Effets des médias/médias de masse; Cynisme politique; Réception par l’auditoire; Séries politiques télévisées; Expérience

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2018v43n4a3274

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO