Energy’s Citizens: The Making of a Canadian Petro-Public

Authors

  • Tim Wood New York University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2018v43n1a3312

Keywords:

Corporate communication, Public relations, Oil, Political communication, Social movements, Transparency / Communication d’entreprise, Relations publiques, Pétrole, Communication politique, Mouvements sociaux, Transparence

Abstract

Background  Canada’s fossil fuel industry has recently put citizen outreach at the centre of its political strategy. This is manifest in a public outreach campaign known as Canada’s Energy Citizens (CEC), undertaken by the Canadian Association of Petroleum Producers (CAPP).

Analysis  This article uses interviews with CEC organizers and members to demonstrate how participation subsidies are used to enlist members. While much scholarly literature assumes corporate grassroots campaigns will hide the use of professional public relations labour and industry ties, findings show instead that CEC foreground its members’ professional backgrounds and connections to the oil sector.  

Conclusions and implications  Transparency does ideological work in the campaign, framing pro-oil advocacy as a licit social aim, and public relations labour as a normative model of citizen political participation.

Contexte  L’industrie des combustibles fossiles au Canada a récemment centré sa stratégie politique sur la sensibilisation des citoyens. Par exemple, l’Association canadienne des producteurs pétroliers (ACPP) a mené une campagne de sensibilisation publique du nom de « Canada’s Energy Citizens » (CEC).

Analyse  Cet article a recours à des entrevues avec des organisateurs et membres de CEC afin de démontrer dans quelle mesure cette campagne de sensibilisation utilise des subventions de participation afin de recruter ses membres. Plusieurs recherches savantes font la supposition que les campagnes locales menées par les entreprises ont tendance à cacher leurs liens avec l’industrie et leur recours aux services de relations publiques, mais les données de cette étude démontrent que CEC, au contraire, affiche les liens professionnels de ses membres au secteur pétrolier.

Conclusions et implications  Cette transparence sert la campagne d’un point de vue idéologique, présentant l’appui à l’industrie pétrolière comme un objectif social légitime, et les relations publiques comme moyen d’encourager l’engagement politique des citoyens.

 

Author Biography

Tim Wood, New York University

PhD Candidate in the Department of Media, Culture, and Communciation at New York University

Published

2018-03-15