Digital Solidarity, Analog Mobilization: An Ethnography of the Technology-Embedded Protest Networks of the Québec Student Strike

Doug Tewksbury

Abstract


Background  This article presents the results of an ethnographic study of the online and offline communities participating in the “Maple Spring” student strike in Québec as a case study for theorizing the trajectory of the technology-embedded social movement. 

AnalysisAnalyzing data collected during field visits that include over 50 interviews with participants, community organizers, union representatives, community-media producers, and activists, this article argues that it is the practices of online-offline sharing, belonging, strategizing, and affectively being together that allowed for a hybridized practice of social movements to translate into concrete direct democratic action. 

Conclusions and implications  The social and mobile media uses of the Québec student-strike participants suggest that the strategy of using mediated exchanges in order to both build community belonging and share information/knowledge can be effective in mobilizing boots-on-the-ground actions as a means of democratic participation and social change for today’s hybridized social movements and direct actions.

 

Contexte  Cet article présente les résultats d’une étude ethnographique sur les communautés en ligne et hors ligne qui ont participé à la grève étudiante du Printemps érable au Québec. Cette étude de cas sert à l’analyse de la trajectoire de ce mouvement social renforcé par certaines technologies de la communication.

Analyse  L’auteur a recueilli des données à partir d’enquêtes de terrain comprenant plus de 50 entretiens avec des participants, des organisateurs communautaires, des représentants syndicaux, des producteurs de médias communautaires et des activistes. En se fondant sur une analyse des données recueillies, l’auteur soutient que c’est une combinaison de pratiques hybrides (partage, solidarité, formulation de stratégies, camaraderie, et ce, tant en ligne que hors ligne) qui a permis la mise en œuvre d’une forme de démocratie directe.

Conclusions et implications L’utilisation de médias sociaux et mobiles par les participants au Printemps érable montre qu’il peut être efficace de recourir à des technologies de la communication pour créer un sentiment d’appartenance communautaire et pour partager des informations et savoirs. Ces technologies peuvent en outre motiver les participants à entrer dans le feu de l’action, encourageant la participation démocratique et le changement social au sein des mouvements sociaux hybrides et de l’action directe d’aujourd’hui.


Keywords


Social movements; Social media; Protest; Media theory; Québec student strike / Mouvements sociaux; Médias sociaux; Protestation; Théorie des médias; Grève étudiante au Québec

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2018v43n4a3352

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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