“Ain’t Nobody Got Time for That!”: Framing and Stereotyping in Legacy and Social Media

Authors

  • Kathy Dobson Carleton University
  • Irena Knezevic Carleton University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2019v44n3a3378

Keywords:

Stereotypes, Memes, Legacy media, Social media, Framing, Sweet Brown / téréotypes, Mèmes, Médias traditionnels, Médias sociaux, Cadres, Sweet Brown

Abstract

Background Social media can be powerful tools for rallying support for a social cause, political mobilization, and social commentary. They can also greatly contribute to incendiary discourses and social stereotypes—often through memes. This article explores the case of one American, known by the moniker of “Sweet Brown,” whose interview about a local fire made her an overnight celebrity in 2012.

Analysis  A frame analysis of her portrayals in legacy and social media is conducted, and reveals that social media platforms facilitate and even encourage a reductionist approach to messaging.

Conclusion and implications  Sweet Brown’s appearance, which conjures gender, race, and socio-economic class, became a powerful tool for circulating stereotypes. The interplay between legacy and social media can serve to reproduce stereotypes and marginalization, as is evident in the case of Sweet Brown.

Contexte  Les médias sociaux peuvent être un outil puissant servant à gagner des appuis pour des causes sociales, la mobilisation politique et des commentaires sociaux. Cependant, ils peuvent aussi véhiculer des propos incendiaires et des stéréotypes sociaux, souvent au moyen de mèmes. Cet article explore le cas d’une Américaine surnommée Sweet Brown, qu’une interview sur un incendie local a subitement rendue célèbre en 2012.

Analyse  L’article comporte une analyse de cadre sur la manière dont les médias traditionnels et sociaux ont dépeint Sweet Brown. Cette analyse suggère que les médias sociaux facilitent et même encouragent une approche réductionniste.

Conclusion et implications  L’apparence de Sweet Brown, qui évoque le genre, la race et la classe socioéconomique, est devenue un outil puissant pour faire circuler des stéréotypes. Son cas montre que l’interaction entre médias traditionnels et médias sociaux peut contribuer à la reproduction de stéréotypes et à la marginalisation.

Author Biographies

Kathy Dobson, Carleton University

Kathy Dobson is a PhD candidate and ALiGN Media Lab researcher in the School of Journalism and Communication at Carleton University.

Irena Knezevic, Carleton University

Irena Knezevic is Assistant Professor in the School of Journalism and Communication at Carleton University.

Published

2018-08-13