Searching for Data Privacy Self-Management: Individual Data Control and Canada's Digital Strategy

Jonathan A. Obar

Abstract


The problematic presumption that users can control the vast consent and data-management responsibilities associated with big data is referred to as the fallacy of data privacy self-management. Though untenable, this presumption remains fundamental to Canadian privacy law, exemplified in the individual access principle of the Personal Information Protection and Electronic Documents Act governing commercial data management. This article describes the fallacy, critiques the individual access principle, and introduces potential solutions relevant to Canada’s digital strategy.

On peut qualifier d’« illusion de maîtrise sur ses données privées » cette présomption qu’ont les utilisateurs de pouvoir assumer les vastes responsabilités de gestion et de consentement associées aux mégadonnées. Cette présomption, bien qu’elle soit sans fondement, demeure fondamentale dans les lois canadiennes sur la protection de la vie privée. Par exemple, pour la gestion de données commerciales, la Loi sur la protection des renseignements personnels et les documents électroniques (LPRPDE) se base sur un principe erroné d’accès individuel. Cet article décrit l’illusion de maîtrise sur ses données personnelles, critique le principe d’accès individuel, et propose des solutions pour améliorer la stratégie numérique canadienne.


Keywords


Big data; Consent; Infomediation; PIPEDA; Privacy / Mégadonnées; Consentement; Infomédiation; LPRPDE; Vie privée

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2019v44n2a3503

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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