McLuhan and Posthumanism: Extending the Techno-Animal Embrace

Jody Berland

Abstract


Background  This article builds on McLuhan’s medium theory to address the undertheorized role of animals as mediators in network cultures.

Analysis  McLuhan’s medium theory aligns with and to some extent anticipates contemporary discussion about posthumanist thought that recognizes that human perception and experience are shaped by and extended through non-human tools and connections. Both digital culture and the endangered status of the natural world now call upon us to elaborate less anthropocentric concepts of mediation to understand our interdependence with the non-human world.

Conclusion and implications  Using as illustration various moments of media change, including early coins and the first cat videos, this article argues that the proliferation of animal imagery is significant not only in the affective management of digital practices and investments, but more broadly in the management of cultural and ecological risk.

Contexte  Cet article se fonde sur la théorie des médias de Marshall McLuhan afin de traiter du rôle sous-théorisé des animaux en tant que médiateurs dans les cultures du réseau.

Analyse  La théorie des médias de McLuhan s’aligne avec—et dans une certaine mesure anticipe—les discussions contemporaines sur la pensée post-humaniste reconnaissant que des connections et outils non-humains contribuent à former et à prolonger la perception et l’expérience humaines. La culture numérique et le statut menacé du monde naturel exigent que nous élaborions des concepts sur la médiation qui soient moins anthropocentriques afin de mieux comprendre notre interdépendance avec le monde non-humain.

Conclusion et implications Cet article se rapporte à divers changements médiatiques, y compris la création de certaines pièces de monnaie anciennes et les premières vidéos sur les chats, pour soutenir que la prolifération d’imagerie animale est importante, non seulement dans la gestion affective de pratiques et d’investissements numériques, mais aussi plus généralement dans la gestion de risques culturels et écologiques.


Keywords


McLuhan; Medium theory; Affect theory; Posthumanism; Animals / McLuhan; Théorie des médias; Théorie de l’affect; Post-humanisme; Animaux

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2019v44n4a3725

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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