Article Usage Analytics for the Canadian Journal of Communication 2015-2018: A Guide for Authors, Publishers, and Readers

Rowland Lorimer

Abstract


Background  The historical context for this article is the embrace by the Canadian Journal of Communication of emerging technology and, most recently, article analytics.

Analysis  The article focuses on four years of usage data for articles published since the 1974 founding of the CJC. It is intended to assist the journal, authors, and readers in understanding the potential for usage of articles published in CJC. The article details overall usage; explores journal penetration of global, national, and special markets; depicts the range of subject matter published; outlines the performance of the journal website and two secondary aggregators; summarizes usage levels throughout the journal’s collection; and reports on the year of publication and age of article data.

Conclusions and Implications  The details of the findings provide insight into the nature of usage of articles in the field. In general, but of less interest than the detailed findings, one can surmise that usage is influenced by subject matter, presentation style, editorial vision, a usual lag time before peak usage, access dynamics, but not authorship in and of itself.

Contexte  Le contexte historique pour cet article est l’adoption par le Canadian Journal of Communicationde technologies émergentes et, tout récemment, d’analyses de données sur les articles.

Analyse  Cet article porte sur des données d’utilisation recueillies sur quatre ans pour tous les articles publiés dans le CJC depuis son lancement en 1974. L’objectif de l’article est d’aider les revues savantes, leurs auteurs et leurs lecteurs, à mieux comprendre le potentiel pour l’utilisation d’articles parus dans le CJC. Cet article recense l’utilisation globale; explore la pénétration de revues dans les marchés mondiaux, nationaux et spéciaux; indique l’éventail des sujets traités; expose les grandes lignes de la performance du site de la revue et de deux aggrégateurs secondaires; résume les niveaux d’utilisation pour l’ensemble des numéros de la revue; et présente des données sur l’année de publication des articles.

Conclusion et implications  Les données recueillies illuminent le type d’utilisation d’articles dans le domaine. Bien qu’il soit préférable pour le lecteur d’examiner les données en détail, on peut tout de même les résumer en suggérant que, parmi les influences sur l’utilisation, il y a le sujet de l’article, son mode de présentation, la vision éditoriale, un laps de temps avant l’utilisation maximale et une certaine dynamique d’accès. Quant à l’identité de l’auteur, celle-ci ne semble pas avoir autant d’influence.


Keywords


Scholarly journal publishing; Communication; Scholarly communication; Online publishing; Usage analytics / Édition de revues scientifiques; Communication; Communication savante; Édition en ligne; Analyse d’utilisation

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2020v45n1a3765

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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