Understanding the "Micro" in Political Micro-Targeting: An Analysis of Facebook Digital Advertising in the 2019 Federal Canadian Election

Authors

  • Colin Bennett Department of Political Science, University of Victoria
  • Jesse Gordon Department of Political Science, University of Victoria

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2021v46n3a3815

Abstract

Background:    There is a vigorous international debate on the effects of political micro-targeting on campaigning practices and on the integrity of democracy.  It arguably encourages a more fragmented and transactional politics where localised claims and promises remain unchallenged.  

Analysis:  If political micro-targeting requires a precisely segmented audience, a specific location and, most importantly a focussed policy message, then how much political micro-targeting actually occurs in Canadian elections?  We analysed a sample of ads (from Facebook’s public archive) on two critical dates during the 2019 federal elections.

Conclusions and Implications:  Only a small minority of ads (7%) met these criteria; most critically lacked precision on one, or two, of these variables.   Our findings suggest the need for a more nuanced understanding of the practice, and greater transparency.

 

Contexte:  Il y a un débat international vigoureux sur les effets du micro-ciblage politique sur les pratiques de campagne et sur l'intégrité de la démocratie.  Il sert sans doute à une politique fragmentée et transactionnelle où les revendications et les promesses localisées restent incontestées.

Analyse:   Si le micro-ciblage politique nécessite un auditoire segmenté avec précision, un lieu spécifique et surtout, un message stratégique ciblé, combien de micro-ciblage politique y a-t-il réellement lors des élections canadiennes? Nous avons analysé un échantillon d'annonces (provenant des archives publiques de Facebook) à deux dates critiques lors des élections fédérales de 2019.

Conclusions et implications:  Seule une petite minorité des annonces (7%) répondait à ces critères: la plupart des publicités manquait de précision sur une ou deux de ces variables. Nos résultats suggèrent un recours à une compréhension plus nuancée de la pratique, et une plus grande transparence.

Mots-clés:   La vie privée, communication politique, médias sociaux, analyse de contenu.   

Author Biography

Colin Bennett, Department of Political Science, University of Victoria

Professor Department of Political Science, University of Victoria.

 

Published

2021-09-09

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Articles