The Rebel Yell: On YouTube's Burlesque Traditionalists and Their Alt-Right Audiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2021v46n4a3937

Keywords:

New media; Comment culture; Audience reception; Rhetoric; Alt-right; Micro-celebrity / Nouveau média; Cultures commentaires; Réception du public; Rhétorique; Alt-right; Micro-célébrité

Abstract

Background: This article examines how the rhetorical style of the “alt-right” builds a political audience through a study of the Rebel, a Canadian YouTube news channel.

Analysis: This study analyzes the rhetoric of two hosts on the Rebel, Lauren Southern and Gavin McInnes, and finds their style marked by the use of the vernacular slang associated with subcultural communities of the alt-right.

Conclusion and implications: The unique rhetorical style on display points to micro-celebrity culture and techniques as a key to the proliferation of the alt-right.

Contexte : En étudiant la chaîne canadienne the Rebel, cet article examine comment la rhétorique de la « droite alternative » construit une audience politique.

Analyse : Nous analysons la rhétorique de deux hôtes, Lauren Southern et Gavin McInnes, et trouve que leur style est marquée par l’utilisation de l’argot vernaculaire associé aux communautés du « alt-right ».

Conclusions et implications : Leur style exposé comment la culture et les techniques des micro-célébrités influence la prolifération de l’alt-right.

Author Biographies

Marc Tuters, University of Amsterdam

Assistant Professor, New Media & Digital Culture

Anthony G. Burton, Simon Fraser University

Joseph Bombardier Ph.D. Scholar, Simon Fraser University

Published

2021-11-29