Even Canadians Find It a Bit Boring: A Report on the Banality of Multiculturalism

Authors

  • Daniel McNeil Queen's University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2021v46n3a4031

Keywords:

History, Cultural Studies, Multiculturalism, Immigration, Race Relations

Abstract

Background: This article draws on municipal, provincial, and federal archives to examine multiculturalism as an ideology, a government strategy, and a media discourse.

Analysis: The author scrutinizes official and corporate forms of multiculturalism in Canada between 1971 and 2003, and develops case studies of “tempered radicals” who worked with and within small-l liberal institutions and discourses while trying to change them.

Conclusions and implications: The author suggests that the keyword “shy elitism” might be a helpful tool to address the forms of credentialism and anti-intellectualism that have often confined and defined the study of multiculturalism.

Keywords: History; Cultural studies; Multiculturalism; Immigration; Race relations

Contexte : Cet article puise dans les archives municipales, provinciales et fédérales pour examiner le multiculturalisme en tant qu’idéologie, stratégie gouvernementale et discours médiatique.
Analyse : L’auteur examine les formes officielles et corporatives du multiculturalisme au Canada entre 1971 et 2003, et développe des études de cas de « radicaux tempérés » qui ont travaillé avec et au sein d’institutions et de discours libéraux de petite taille tout en essayant de les changer.

Conclusions et implications : L’auteur suggère que le mot-clé « élitisme timide » pourrait être un outil utile pour aborder les formes d’accréditation et d’anti-intellectualisme qui ont souvent limité et défini l’étude du multiculturalisme.

Mots clés : Histoire; Ètudes; Culturelles multiculturalisme; Immigration; Relations inter-raciales

Author Biography

Daniel McNeil, Queen's University

Daniel McNeil is a professor and Queen’s National Scholar Chair in Black Studies at Queen’s University.

Published

2021-09-09

Issue

Section

Articles