Evolution of a Government Photo Op: The Media Tradition of a Canadian Finance Minister’s New Budget Shoes
DOI:
https://doi.org/10.22230/cjc.2022v47n1a4117Keywords:
communication history; media relations; government budgets; packaging politics; permanent campaign / histoire de la communication, relations avec les médias, budgets gouverne- mentaux, marketing politique, campagne permanenteAbstract
Background: Photo opportunities enable tight scripting and image control while catering to the media’s need for visual content. This research traces how, since 1955, Canadian finance ministers and the media have exhibited a uniquely Canadian interest in the min- sister's budget day shoes.
Analysis: A review of newspaper coverage about the federal budget indicates that news stories contributed to the myth of parliamentary tradition that evolved into packaged photo ops. Interviews with journalists and a finance minister’s staff, among others, provide insights about photo-op management in a permanent campaigning environment.
Conclusion and implications: The case study adds to knowledge about strategic communication in government and the evolution of media-state relations in Canada.
RÉSUMÉ
Contexte : Les séances de photographie permettent un contrôle serré de l’image et du scénario tout en servant les besoins des médias en contenu visuel. Cette recherche retrace comment, depuis 1955, les ministres des Finances et les médias au Canada ont manifesté un intérêt singulièrement canadien pour les chaussures que portent le ministre le jour du budget.
Analyse : Une évaluation de la couverture médiatique du budget fédéral indique que les reportages ont contribué au mythe d’une tradition parlementaire évoluant vers des séances de photographie soigneusement organisées. Entre autres, des entrevues avec des journalistes et le personnel d’un ministre des Finances aident à mieux comprendre la gestion des séances photo dans un contexte de campagne permanente.
Conclusion et implications : Cette étude de cas contribue au savoir sur la communication stratégique gouvernementale et l’évolution des relations entre l’État et les médias.