Unbuilt Environments and the Place of Settler Colonial Communications: A Case Study of Nineteenth-Century Medicine Hat

Authors

  • Jane Griffith X University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2022v47n1a4119

Keywords:

settler colonial studies, Alberta; Canada, history of education, nineteenth-century, residential schools, unbuilt environment / études coloniales, Alberta, Canada, histoire de l’éducation, XIXe siècle, les pensionnats, environnement non bâti

Abstract

Background: Though initial construction began on a colonial boarding school for Indigenous students, known as an Indian boarding school, in Medicine Hat in 1890, the school never ended up opening due to underfunding by the federal government.

Analysis: Informed by Indigenous studies scholarship on place and media, this article uncovers archival traces of this unbuilt environment to reveal how white settlers used newspapers as well as visual media to will the school into being, particularly with techniques of re-placement on stolen Indigenous land.

Conclusion and implications: This article connects the history of the school that never opened with the present day, insisting on the ongoingness of settler-colonial tactics in media.

RÉSUMÉ

Contexte : Bien que la construction initiale d’un pensionnat indien à Medicine Hat ait commencé en 1890, l’école n’a jamais ouvert ses portes en raison du sous-financement du gouvernement fédéral.

Analyse : Informé par la bourse d’études autochtones sur le lieu et les médias, cet article révèle des traces archivistiques de cet environnement non bâti pour révéler comment les colons blancs ont utilise les journaux ainsi que les médias visuels pour forcer l’achèvement de l’école, en particulier avec des techniques de remplacement sur des terres autochtones volées.

Conclusion et implications : Cet article relie l’histoire de l’école qui n’a jamais ouvert ses portes à celle d’aujourd’hui, en insistant sur la persistance des colonisateurs à utiliser des tactiques coloniales dans les médias.

Published

2022-02-15

Issue

Section

Research