Ontario’s Right-Wing Populism “Will Cost You”: A Propaganda Analysis of Ford’s Sticker Act and Canadian Journalism’s Response

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2022v47n2a4231

Keywords:

propaganda analysis, populism, Canadian journalism, Doug Ford, sticker-act, analyse de la propagande, populisme, journalisme canadien, Doug Ford, loi sur l’autocollant

Abstract

Background: Political environments shaped by ascendant populism and growing anxieties over globalization have been compared to the early twentieth century, including concerns about the power of state-sponsored propaganda. The revisiting of propaganda analysis as a tool for analyzing government campaigns is thus warranted.

Analysis: This article applies propaganda analysis to populist Ontario Premier Doug Ford’s Federal Carbon Tax Transparency Act. Canadian journalism’s response is then measured through a comparative frequency analysis alongside the premier’s sensationalized “buck-a-beer” campaign.

Conclusion and implications: The applicability of a reinstated propaganda analysis is solidified in the current Canadian context, and journalism prioritizing profit over democracy is discussed.

Contexte : Les articles d’opinion des journaux constituent un mode de communication peu explore qui encadre les questions sociales, culturelles, et politiques.

Analyse : Nous utilisons une approche d’apprentissage automatique non supervisée appelée « structural topic modeling » pour modélise les changements dans le contenu d’un large corpus d’articles d’opinion des journaux sur la loi sur l’accès à l’information (AI) au Canada au cours d’une période de 20 ans. Cette approche nous permet d’examiner les changements dans le contenu des articles d’opinion des journaux au fil du temps, et d’identifier les types de sujets que les journaux nationaux, régionaux, et locaux publient.

Conclusion et implications : En conclusion, nous réfléchissons aux avantages des approches computationnelles pour analyser les textes d’actualité et nous proposons des recommandations pour les recherches futures sur l’AI et les communications politiques.

Author Biography

Sydney L. Forde, The Pennsylvania State University

Sydney Forde is a PhD student in the Donald P. Bellisario College of Communications at The Pennsylvania State University. Email: slf5652@psu.edu 

Published

2022-05-09

Issue

Section

Articles