Globalization and Internationalization in Publishing

Authors

  • Rowland Lorimer Canadian Centre for Studies in Publishing, Simon Fraser University
  • Eleanor O'Donnell Canadian Centre for Studies in Publishing, Simon Fraser University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.1992v17n4a697

Abstract

Abstract: The motive force behind the global production and distribution of media products is to be found in a translation of basic human rights into free flow of information doctrine and a variety of associated legal and policy provisions. The workings of these mechanisms can be seen in the form of evolving publishing activities in Eastern Europe. On the other hand, a subdominant trend towards international exchange of culturally distinctive work can also be defined and found in Eastern Europe. Both trends have implications for Canadian publishers. Résumé: On peut trouver la force motrice derrière la production globale et la distribution des produits médiatiques dans un traduction des droits fondamentaux de la personne en une doctrine de la libre circulation de l'information et dans une variété de dispositions légales et de politiques associées. On peut observer l'action de ces mécanismes dans l'évolution des activités de l'édition en Europe de l'Est. Par ailleurs, on peut également définir et trouver en Europe de l'Est une tendance sous-dominante vers l'échange d'oeuvres culturellement distinctes. Les deux tendances ont des implications pour les éditeurs canadiens.