The Participation of Aboriginal and Other Cultural Minorities in Cultural Development

Authors

  • Fil Fraser University of Alberta

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.1994v19n3a829

Keywords:

Cultural industries, Research development, Aboriginal/Ethnocultural industries

Abstract

Abstract: This paper is a review of the literature on Aboriginal and other ethnically based cultural industries. Participation in the cultural industries by organizations based in Native and ethnocultural communities has grown dramatically over the past decade. The emergence of Aboriginal broadcasting operations, mostly in, but not limited to, northern Canada, has had a dramatic effect on the cultural life of those communities. Broadcasting undertakings organized by ethnocultural groups have succeeded in a number of Canadian cities, with cable community channels providing an effective outlet. There are multilingual radio stations in some cities and a multilingual television station in Toronto. There is a small but important presence in the publishing industry, mostly at the level of periodicals, by Native and ethnocultural groups. There is, however, a dearth of research into cultural industries in these sectors. Much of the work touches on Aboriginal broadcasters but looks at them in social or anthropological terms, not as cultural industries. Recommendations are made for a number of baseline studies focusing on the impact of Native and ethnocultural organizations as cultural industries which create employment, cash flows, and have an economic life. Résumé: Cet article passe en revue la documentation sur les industries culturelles autochtones et autres industries ethniques. Au cours de la dernière décennie, les organisations centrées dans des communautés autochtones et ethnoculturelles ont dramatiquement augmenté leur participation aux industries culturelles. L'émergence de radiodiffuseurs autochtones, surtout dans le Nord canadien mais ailleurs aussi, a profondément touché la vie culturelle de ces communautés. Les entreprises de radiodiffusion lancées par des groupes ethnoculturels ont réussi dans bon nombre de villes canadiennes, et les canaux communautaires au câble offrent un débouché efficace. Il existe des stations de radio polyglottes dans certaines villes, et une station de télévision polyglotte à Toronto. Des groupes autochtones et ethnoculturels marquent aussi une présence restreinte mais significative dans l'édition, surtout au niveau des périodiques. Il manque cependant de recherches sur les industries culturelles dans ces secteurs. Une grande partie du travail accompli se rapporte à la radiodiffusion autochtone, mais ces recherches tendent à considérer celle-ci d'un point de vue social ou anthropologique plutôt que de l'envisager comme une industrie culturelle. Cet article propose que des études de base soient menées sur les organisations autochtones et ethnoculturelles en tant qu'industries culturelles qui créent des emplois et des cash-flows, et mènent une véritable vie économique.